خودروکار گزارش می دهد؛
صنعت موتور سیکلت چشم انتظار مصوبه هیات وزیران
صنعت موتورسیکلت سازی در حالی که با مصوبه توقف تولید موتورسیکلت های کاربراتوری در سال گذشته با کاهش آمار تولید 85 درصدی رو به رو شد از ابتدای امسال نیز با چالش توقف تولید موتورسیکلتهای بدون استاندارد یورو ۴ مواجه شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، طبق مصوبه هیات وزیران از ابتدای سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری ممنوع شد تا به جای آن تولید موتورسیکلت انژکتوری در دستور کار قرار گیرد و مقرر شد در این راستا سازمان ملی استاندارد نیز به موتورسیکلت کاربراتوری گواهی تاییدیه نوع ندهد و علاوه بر این، شمارهگذاری این موتورسیکلت ها توسط پلیس انجام نشود.همین مصوبه و تصمیم شتاب زده دولت سبب شد تا آمار تولید موتورسیکلتها سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۹۵ با کاهش ۸۵ درصدی مواجه شود.
در همین راستا و بر اساس دیگر مصوبه هیات دولت، از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلتها براساس استانداردهای یورو ۳ بلامانع بوده اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ کلیه موتورسیکلتهای تولیدی باید براساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که درحالحاضر یورو ۴ است، تولید شوند. به همین دلیل از ابتدای امسال هیچ تولیدکنندهای نباید موتورسیکلتی را که استاندارد یورو ۴ ندارد تولید و به بازار عرضه کند.
موتورسیکلت سازان هنگامی که در حال رفع مشکلات و هموارسازی مسیرهای تولید موتورسیکلتهای انژکتوری بودند، با چالش استاندارد یورو ۴ رو به رو شدهاند. و ازآنجایی که شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت درحالحاضر توانایی تولید محصولاتی با استاندارد یورو ۴ را ندارند انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از دولت درخواست کرده است تا فرصتی ۱۰ ماهه برای تولید موتورسیکلتهایی با استاندارد یورو ۴ به تولیدکنندگان داده شود.
در همین رابطه بهمن ضیا مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت به خبرنگار خودروکار میگوید: به دلیل اینکه یکی از قطعات اصلی یا همان ENGINE موتورسیکلتهای انژکتوری از کشورهای چین و هندوستان به ایران وارد میشود، آمادگی تولید این گونه موتورسیکلتها را نداشتیم و در این موضوع با چالش بزرگی مواجه شدیم. این عامل هزینه ی بسیاری را بر تولیدکنندگان برای ارتقا سیستم تحمیل کرد و سبب شد تا ماهها تولید موتورسیکت متوقف شود و در نتیجه با کاهش ۸۵ درصدی تولید روبه رو شدیم.
او ادامه داد: در حال عبور از مشکلات اینچنینی برای تولید موتورسیکلتهای انژکتوری که مرحله آزمایشی آن به اتمام رسیده بود و به مرحله تولید رسیده بودیم متأسفانه هم استقبالی از سوی خریداران وجود نداشت چراکه این سیستم یک سیستم جدید بود و ازآنجاییکه عمده مصرفکنندههای موتورسیکلت در ایران نیز قشر مستضعف و کمدرآمد جامعه هستند و از این وسیله برای کسب درآمد و امرارمعاش استفاده میکنند، تمایلی به استفاده از این سیستم جدید نداشتند. از طرفی موتورسیکلتهای کاربراتوری نیز همچنان در بازار وجود داشت و تمایل به استفاده از این موتورسیکلتها بیشتر بود و هم با مصوبه هیات دولت مبنی بر اینکه از ابتدای امسال تنها تولید موتورسیکلت با استاندارد یورو ۴ مجاز است مواجه شدیم.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در خصوص مکاتبات با سازمان محیطزیست عنوان میکند: ما از حدود چهار یا پنج ماه قبل از عید با سازمان محیطزیست مکاتباتی داشتیم و مستنداتی را ارائه دادیم. در خود استاندارد یورو ۴ جدول و بخشی وجود دارد که نشان میدهد استاندارد یورو ۴ تنها برای مدلهای جدیدی که میخواهد تولید شود از ابتدای سال ۹۷ باید اجرایی شود نه موتورسیکلت هایی که تحت تولید هستند و اینها یک سال مهلت داشتهاند.
مقدم اضافه میکند: ما مستند بر این قضیه با سازمان محیط زیست جلساتی برگزار کردیم و با دکتر تجریشی معاون محیطزیست انسانی سازمان تیز صحبت کردیم و ایشان گفتند با توجه به اینکه این موضوع وجود دارد و از طرفی هم جزییات استاندارد یورو ۴ مشخص نبود شرکتها فعالیت شان را برای ارتقا سیستم شان از استانداردریور ۳ به استاندارد یورو ۴ را آغاز کنند و هرجا که مشکلی وجود داشت سازمان محیطزیست در این زمینه همکاری و مساعدت لازم را به عمل بیاورد تا وقفهای در تولید به وجود نیاید و با این موضوع موافقت شد.
اما از آنجایی که این موضوع مصوبه بود، پلیس راهور هم برای پلاکگذاری عنوان کرد این موضوع نیاز به تغییر مصوبه هیات وزیران دارد، و این گونه ما نمیتوانیم از ابتدای سال مجوز پلاکگذاری را صادر کنیم. ما در این زمینه با وزیر صنعت معدن و تجارت نیز مکاتباتی انجام دادیم و ایشان به آقای جهانگیری نامه زدند که این قضیه در هیات وزیران مصوب شود و تا ۱ دی ماه به تولیدکنندگان این فرصت داده شود تا خودشان را به این استاندارد برسانند و در این مدت هم شمارهگذاری موتورهای با استاندارد یورو ۳ ادامه داشته باشد.
او در پایان با اشاره به اینکه صنعت موتورسیکلت وضعیت خوبی ندارد و نیازمند حمایت مسئولان است خاطر نشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان موتورسیکلت با سرمایههای شخصی خودشان با عشق و علاقه در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، ما نیازمند حمایت دولت هستیم و امیدواریم هیات وزیران هرچه سریعتر این مهلت ۱۰ ماهه را تصویب کند و پلاک گذای موتورسیکلتها آغاز شود و تولید کنندهها بتوانند هرچه سریعتر شرایط تولید موتورسیکتهای با استاندارد یورو ۴ را تا اول دی ماه فراهم کنند.
گزارشگر: سپیده قاضی نژاد
انتهای پیام/